FAQ

Categorie filter

  • Kan ik een kijkje nemen op een locatie?

    Je kunt zelf een rondleiding plannen via onze website. Onze pedagogisch medewerkers maken graag tijd vrij om alles te laten zien en vragen te beantwoorden over de locatie die je graag wil leren kennen. Een rondleiding plannen kun je hier doen!  

  • Is er een locatie in mijn buurt?

    Wij hebben verschillende locaties in Zuid-Limburg. Wanneer je wil weten welke locatie bij je in de buurt ligt kun je gebruik maken van onze zoekfunctie. 

  • Hoe verloopt de wenperiode?

    We willen graag dat een kind zich zo snel mogelijk thuis en op zijn gemak voelt. Daarom begeleiden we hem/haar in het leren herkennen van het ritme van de dag. We letten op het gedrag van een kind en volgen of het zich prettig voelt. 

    Tijdens de breng- en haalmomenten wisselen we informatie uit over het wenproces. De wenperiode evalueren we na ongeveer drie maanden tijdens het wengesprek. 

  • Wat zijn de opvangtijden?

    De opvangtijden zijn per locatie verschillend. Meer weten? Neem gerust contact op met de planner van de gewenste locatie. 

  • Hoe kan ik inschrijven?

    Je kunt je kind gratis en vrijblijvend inschrijven via het inschrijfformulier op onze website. 

  • Hoe kan ik wijzigingen doorgeven?

    Je kunt de wijzigingen telefonisch of per e-mail aan de planner doorgeven. 

  • Hoe kan ik opzeggen?

    Binnen MIK geldt een opzegtermijn van 1 maand. Opzegging (geldt ook voor een gedeelte van de opvang) kan via een schriftelijk bericht of per e-mail naar de planner. 

  • Kan ik af en toe een dag ruilen?

    Het aanvragen van ruilingen van dagdelen kan digitaal via het ouderportaal. Meer weten? Zie voor de regelgeving omtrent ruilingen onze website (‘spel’ regels) of de informatiepagina van het ouderportaal. 

  • Vanaf wanneer kan ik mijn kind inschrijven?

    Je kunt je (aankomende) kind op ieder moment aanmelden.  

  • Vanaf wanneer kan mijn kind naar de kinderopvang?

    Wij verwelkomen je kindje graag vanaf een leeftijd van 6 weken. 

  • Kan mijn kind soms een dag extra komen?

    Het aanvragen van extra dagdelen kan digitaal via het ouderportaal. 

  • Is er een wachtlijst?

    Het komt soms voor dat er een wachtlijst ontstaat bij een van onze locaties. De planner kijkt graag met je mee naar de mogelijkheden. 

  • Wanneer krijg ik te horen of mijn kind geplaatst kan worden?

    De planner neemt, als er plaatsingsmogelijkheden zijn, contact met je op om het aanbod te bespre­ken. Dit gebeurt meestal een aantal maan­den voor de gewenste ingangsdatum van de opvang.  

  • Wat kan ik doen om sneller een plaats te krijgen?

    Wij hebben te maken met drukke en minder drukke dagen. Als je flexibel kunt zijn qua dagen en geen voorkeur hebt voor een specifieke locatie, dan is plaatsing misschien eerder mogelijk. 

  • Mijn kind staat op de wachtlijst, maar ik wil de gegevens wijzigen, kan dat?

    Je kunt de wijzigingen telefonisch of per e-mail aan de planner doorgeven. 

  • Mijn kind is ziek, kan het naar de opvang komen?

    In principe geldt bij MIK de regel dat zieke kinderen de opvang niet kunnen bezoeken. De kinderopvanglocatie is daar niet (voldoende) op toegerust. En belangrijker nog: kinderen die ziek zijn voelen zich thuis toch het meest op hun gemak. 

  • Wat zijn de kosten van de opvang?

    Op het tarievenoverzicht van MIK staan de kosten van de opvang. De meeste ouders betalen daadwerkelijk een lager bedrag omdat er kinderopvangtoeslag aangevraagd kan worden, of omdat de gemeente een deel van de kosten betaalt.

  • Waar kan ik een netto kostenberekening maken van de verwachte kinderopvangtoeslag?

    Door middel van de rekenhulp op onze website kun je de verwachte netto kosten van de opvang berekenen. Mocht je nog vragen hebben kun je ook contact opnemen met de planner. 

  • Hoe vraag ik kinderopvang toeslag aan?

    Je vraagt kinderopvangtoeslag aan via de belastingdienst. 

  • Hoe betaal ik de kosten voor de opvang?

    MIK vraagt je bij afsluiting van het contract een machtiging voor automatische incasso af te geven. 

  • Zijn er luiers inbegrepen bij de prijs?

    Het opvangaanbod bij MIK is exclusief luiers. Wij vragen ouders voor voldoende luiers en reserve kleding te zorgen. 

  • Kunnen de kinderen buitenspelen?

    Wij vinden het belangrijk dat de kinderen naar buiten gaan, zodat ze lekker kunnen rennen, spelen en onderzoeken. Wat voor weer het wordt maakt voor ons niets uit, want het blijft leuk om te genieten van de zon, sneeuwballen te gooien of lekker te stampen in de plassen. 

  • Gebruiken jullie buitenslaapbedjes?

    Wij maken op verschillende locaties gebruik van buitenslaapbedjes. Buiten slapen is niet alleen goed voor de weerstand van het kindje, maar heeft ook een rustgevende werking.  

  • Staat u vraag er niet bij of wilt u meer weten?

    Wij beantwoorden graag al je vragen. Neem gerust contact op met de planner.